PROM nader toegelicht
Van een PROM (Patient Reported Outcome Measure) is sprake wanneer een cliënt met het beantwoorden van een vragenlijst zelf een oordeel geeft over zijn of haar gezondheid. Vaak is een PROM specifiek ontwikkeld om de [...]
Goede zorg, goed bestuur en goed toezicht
Goede zorg, vraagt om goed bestuur. Goed bestuur vraagt om goed toezicht. Ofwel goed bestuur en goed toezicht zijn voorwaarden voor goede zorg. Dit vloeit voort uit onder meer de nieuwe Zorgbrede Governance Code. Zorgaanbieders [...]
Geschilleninstantie Verloskunde is Wkkgz erkend
Stichting Geschilleninstantie Verloskunde heeft de Geschilleninstantie Verloskunde opgericht, zoals bedoeld in artikel 18 van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). De Geschilleninstantie Verloskunde is op 21 december 2016 erkend door de Minister van Volksgezondheid, [...]
Wet kwaliteit, klachten en geschillen (Wkkgz)
De Wkkgz legt vast wat goede zorg is. Ook schrijft de wet een nieuwe klachtregeling voor met een rol voor de ‘gratis’ klachtenfunctionaris en een geschilleninstantie die ook een uitspraak kan doen over een schadeclaim [...]
Opvolger VAR WUO
De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) Winst uit Onderneming (WUO) verdwijnt en wordt vervangen door een door de belastingdienst goedgekeurde modelovereenkomst voor ZZP-ers. In de zorg werken ZZP-ers (ook waarnemers en interimmanagers) vaak met een VAR WUO. [...]